چگونه زمینه ظهور امام زمان (عج) فراهم می شود
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره انتظار فرج گفت: جریان ظهور و انتظار مسئله بسیار حساب شده ای است و جامعه باید به درجه ای برسد که به معنای واقعی مضطر، مضطرب و منتظر شود. انسان در مسئله انتظار می تواند به درجه ای برسد که در مقام منتظر واقعی در زندگی عمل کند.
این کارشناس علوم قرآنی درباره درک موضوع انتظار اظهار کرد: فرد باید به حقیقت موضوع انتظار دست یابد نه این که شعار دهد. امروز بسیاری از افراد صرفا شعار درک انتظار برای ظهور و منتظر بودن حضرت مهدی(عجل الله تعالی) می دهند البته برخی نیز به حقیقت انتظار می رسند. فردی که در آتش درحال سوختن است به معنای واقعی فریاد می زند که کمکش کنند اما فردی نقش کسی را که در آتش می سوزد بازی می کند و فریاد می زند، که بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین بهاری ادامه داد: آدم منتظر باید به اندازه و احساس آن فرد که در آتش می سوزد برسد، زمانی که به این درجه رسید و فریاد بی تابی در انتظار سر داد مطابق آیه 62 سوره نمل که می فرماید: "أمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ". "کیست که درمانده را زمانی که او را بخواند اجابت کند، و گرفتاری را بر طرف سازد و شما را جانشینان این زمین قرار دهد؟ آیا معبودی با خداست؟ چه کم پند می گیرید!". خداوند بلافاصله اجابت را برقرار می کند و ادعونی استجب لکم در اینجا محقق می شود، پس معنای واقعی انتظار این است که ما با تمام وجود و ابعاد در زندگی نشان دهیم که منتظر واقعی حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی) هستیم.
وی درباره چگونه عمل کردن افراد به عنوان منتظر واقعی حضرت مهدی(عجل الله تعالی) توضیح داد: باید در سلوک و مسیر الهی و هدایتی که توصیه شده حرکت کرده و جامعه را آماده حضور امام زمان(عجل الله تعالی) کنیم. جامعه که آماده حضور حضرت شود موانع مرتفع می شود یعنی جامعه مهدوی یکدفعه و ناگهان محقق نمی شود بلکه به تدریج و پله پله محقق می شود و باید برای تحقق آن سختی و زحمات زیادی کشید.
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه تصریح کرد: حضرت یوسف(علیه السلام) برای تحقق جامعه الهی آن هم برای یک منطقه کوچک که براساس دستور خدا عمل کند 40 سال زحمت کشید .
حجت الاسلام والمسلمین بهاری درباره دعاهای منتسب به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی) بیان کرد: در کنار دعای سلامتی امام زمان(عجل الله تعالی) که با “اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ” شروع می شود دو دعای فرج داریم. اول دعایی که با “اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْـخَـفـآءُ وَ انْـکَـشَـفَ الْـغِـطآءُ” شروع می شود و دوم دعایی که از زبان حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی) بیان شده است و با “اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ” شروع می شود. این دعای دوم دعای اصلی فرج است.
وی خاطرنشان کرد: دعای اصلی فرج خصوصیت شیعه را بیان می کند و می گوید اگر کسی می خواهد به معنای واقعی به فلسفه انتظار برسد و منتظر واقعی باشد باید از گناه دوری کند، توفیق عبادت داشته باشد، آشنایی با گناهان پیدا کند، دست ها از حرام دور شود و فقیر صبور و ثروتمند بخشنده باشد. وقتی این معیارها در جامعه محقق شد قطعا اسباب ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی) در جامعه مهیا می شود.