در شگفتم براي كسي كه از چهار چيز بيم دارد چگونه به چهار چيز پناه نمي برد ؟
در شگفتم براي كسي كه از چهار چيز بيم دارد چگونه به چهار چيز پناه نمي برد؟
1- در شگفتم براي كسي كه ترس بر او غلبه كرده ،چگونه به ذكر حسنا الله و نعم الوكيل خدا ما را كافي است و او بهترين وكيل است پناه نمي برد . زيرا به تحقيق شنيدم كه خداوند عزوجل به دنبال ذكر ياد شده فرمود : پس (آن كساني كه به عزم جهاد خارج گشتند و تخويف شياطين در آنها اثر نكرد و به ذكر فوق تمسك جستند ) همراه با نعمتي از جانب خداوند (عافيت ) و چيزي زائد بر آن (سود در تجارت ) بازگشتند و هيچ گونه بدي به انان نرسيد .
2- و در شگفتم براي كسي كه اندوهگين است ، چگونه به ذكر لا الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين (خدايي جز تو اي ذات يكتا نيست پاك و منزهي تو و من در حق خود م از ستمكاران هستم )پناه نمي برد . زيرا بتحقيق شنيدم كه خداوند عزوجل به دنبال ذكر فوق فرمود : پس ما 0يونس را در اثر تمسك به ذكر ياد شده ) از اندوه نجات داديم و همين گونه مونين را نجات مي بخشيم .
3- و در شگفتم براي كسي كه مورد مكر و حيله واقع شده ف چگونه به ذكر (افوض امري الي الله ان الله بصير بالعباد ) كار خود را بخدا وا ميگذارد زيرا كه خدابحال بندگان بيناست ) پناه نمي برد . زيرا بتحقيق شنيدم كه خداوند عزوجل به دنبال ذكر فوق فرمود : پس خداوند (موسي را در اثر ذكر ياد شده ) از شر مكر فرعونيان مصون داشت .
4- و در شگفتم براي كسي كه طالب دنيا و زيبائيهاست،چگونه به ذكر ماشا الله ولا قوه الا بالله (آنچه خدا خواست مي شود ، هيچ جنبشي ونيروئي جز بخواست خدا نيست ) پناه نمي برد زيرا بتحقيق شنيدم كه خداوند عزوجل بعد از ذكر ياد شده (از زبان مردي كه فاقدنعمتهاي دنيوي بود ف خطاب به مردي كه از آن نعمتها بهره مند بود )فرمود : اگرتو مرا به مال و فرزند ، كمتر از خود مي داني پس اميد است خداوند مرا بهتر از باغ تو دهد … و لفظ (عسي ) در آيه اخير به معني ايجاب است يعني اميدي است كه باضروره محقق مي گردد .
به تحقيق قوم تجربه يافته اند كه مداومت بر ذكر يا حي يا قيوم يا من لااله الا انت موجب حيات عقل است .
كتاب نور علي نور آيت الله حسن حسن زاده آملي
تدوين خانم آمنه شريعتي
واحد فرهنگي حوزه علميه كوثر