فضای مجازی از منظر بزرگان
فضای مجازی از منظر بزرگان:
در فضای مجازی مراقب باش اسیب نبینی - ومعارف حقه را نشر بدهید - و کاری کن تا از مفاسد آن کاسته شود. فضای مجازی محل امتحان هاست .و مسئولیت ما را سنگین تر کرده است. بردگی مدرن در فضای مجازی بسیار است.
عوامل گمراه کننده ،طیف جوانان را نشانه گرفته اند:
فضای فرهنگ و فکرو اندیشه فضای حقیقت است (جوادی آملی).فضای مجازی امروز حرف نخست را در تخریب یا سازندگی می زند پس باید از این ابزار که عامل هدایت یا ضلالت خانواده باشد به نحو صحیح استفاده کنیم.آب مایه حیات است و تکنولوژی غربی مانند اب گل الود است که باید تصفیه شود. اب بهداشتی باید در اختیار مردم قرار گیرد.(مکارم شیرازی)
پدیده اینترنت رسانه سودمند و مضر است(ایت ..سبحانی) در فضای مجازی مراقب وسوسه شیطان باشید - فضای مجازی و خطر سقوط خانواده (ایت ا.. مصباح یزدی) تخریب فرهنگ و تخریب اخلاق و ابزارهای گناه در شیکه اینترنتی و ماهواره ما معتقد به اخلاق اسلامی هستیم و خط قرمزهایی داریم باید انها را پاک کنیم. از فضای مجازی برای تبلیغ دین استفاده کنیم زیرا این بهترین روش در برخورد با خط قرمزهاست.
سبک زندگی در جامعه اسلامی باید جلوه ظاهری اعتقادات و ارزشهای اسلامی باشد . یعنی هر عمل و رفتاری که به هر نحو در نگاه دین ناپسند آید ، مردود باشد.
روانشناسان عقیده دارند که 75 در صد یادگیری از طریق بینایی صورت می پذیرد این مسأله به عنوان اصلی تربیتی در کلام امام صادق (علیه السلام) مشهود است.“کونوا دعاه للناس بغیرالسنتکم لیروا منکم الورع و الاجتهاد و الصلاه و لخیر فان ذلک داعیه”
(حر عاملی ، محمد ، وسائل الشیعه، ج 15، ص 246 ح20403)مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش ونماز وخوبی ببینند” زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می خواند.شبکه های ماهواره ای با دو مؤلفه وارد شدند ،چاشنی عشق و جاذبه حسی که کم کم مخاطبین را به سمت خود می کشانند.این جایگزینی معیارهای غربی به جای ضوابط اسلامی است که غرق شدن در در چنین دنیایی لذت زندگی واقعی را از فرد می گیرد.
مشگلات در فضای مجازی:
بحران هویتی و شخصیتی، تعارض ارزشها،گسترش ارتباط های نا متعارف میان جوانان،فاصله گرفتن نسلها ،ورود به یک زندگی خیالی و افسانه ای،بلوغ زود رس جنسی در اتاق های گفت و گو و شبکه های اجتماعی،ترویج نظام سرمایه داری که در این فضا جایی برای قشر ضعیف و کارگر وجود ندارد.ترویج سکولاریسم ” غفلت زدگی” که دین جنبه شوخی پیدا می کند.یکی دیگر از بحرانها مهدویت و آواتارسازی که در آیین یهود ” حلول خدا ” بوده در قالب انسانی و تجسم عامل الهی “منجی” می باشد که انسان در قالب اسطوره و منجی در زندگی دوم وارد می شود و دیگر منتظر منجی دنیای اول که واقعی است قرار نمی گیرد.
عوارض فضای مجازی
کاهش تعاملات فرد با همسالان خود ؛ منحرف شدن از مسیر اهداف زندگی واقعی، افزایش ابتلا به افسردگی ، نابودی خلاقیت افراد، بی خوابی، به خطر افتادن فضای خصوصی. ترویج خیانت،تغییر مسیر در ازدواج سالم،دین ستیزی و تقدس زدایی از مساجد و اماکن مقدس،فضای مجازی و تبلیغ فرقه های شرک آمیز.
دنیای مجازی دنیای بدون عقل و تعقل ّ که فراموش کردن خداست و گم شدن در تخیّلات و رویا پردازی است.
فلمّا نسوا ما ذکروا به فتحنا علیهم ابواب کل شیء حتی اذا فرحوا بما اوتوا اخذنا بغتة فاذا هم مبلسون(انعام 44)
وچون آن چه به یاد ایشان آورده شده بود فراموش کردند در های همه چیز را به روی آنان گشودیم، تا آن که به آن چه به ایشان داده شد ، شادمان شدند (غرق در شادی) در ان هنگام ناگهان آنان را به عذاب فرا گرفتیم.
چه باید بکنیم در ابتلائات داخلیه و خارجیه؟ چه باید بکنیم؟ چه کار کردیم که به این چیزها مبتلا می شویم؟ فکر این را باید بکنیم، آخر ما چکار کردیم که اماممان ظهورنمی کند؟
اشکال در این است که خودمان را اصلاح نمی کنیم و نکردیم و نخواهیم کرد، حاضر نیستم خودمان را اصلاح کنیم. اگر ما خودمان را اصلاح می کردیم، به این بلاها مبتلا نمی شدیم.اسمش تکنولوژی هست و از تکنولوژی نباید دور ماند امّا چگونه…..؟ تکنولوژی وجود دارد و به روز رسانی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است وایکاش ما افسار آن را در دست می گرفتیم و از بیراهه رفتن آن جلوگیری می کردیم . و در جهت پرورش و تربیت اسلامی از آن استفاده می کردیم.چاره چیست؟ حال باید چکار کرد؟
در درجه اوّل شناخت افراد ، ومشخص شدن اهداف آنان ، که این خودشناسی و توجه به اهداف ، آنان را به تعمق و تدبر وادار می کند وبتدریج راه نجات از مشگلات فضای مجازی و دور شدن از پدیده های انحرافی و تخیّل باوری را به آنان می آموزد.برای پیروزی در این بازار پرهرج و مرج، وظیفه تمام مؤمنین است که دست به دست همدیگر دهند و با ایده های نو و طرح برنامه های پرسود به جذب مخاطبین همت گمارند.
1- طرح اوّل شیوه جذب مخاطب 2- طرح بعدی شناخت عوامل و انگیزه ها 3- طرح سوم شناخت باورها ی غلط و غیر غلط 4- طرح چهارم پرسش و پاسخ 5- طرح پنجم مشاوره 6-طرح ششم تشخیص اهداف 7- طرح هفتم برنامه ریزی 8- طرح هشتم مدیریت 9- طرح نهم نظر سنجی10- طرح دهم مشاوره بر عملکرد ها و رفع معضلات .