خداجویی ومعنویت گرایی در یاران امام حسین (ع) ویاران امام زمان (عج)


محققین:دانش پژوهان حوزه علمیه کوثر

خداجویی ومعنویت گرایی در یاران امام حسین (ع) ویاران امام زمان (عج)


قیام امام حسین (علیه السلام) ونهضت حضرت مهدی (عج)در برخی عناصر مشترک و در برخی شاخصه های دیگر متفاوت هستند .شیخ جعفر شوشتری در کتاب فوائد المشاهده روایت کرده که حضرت سید الشهید در کربلا به اصحاب خود فرمودند :

« هرکس مارا به جان خودش یاری نماید در درجات عالیه بهشت با ما خواهد بود . جد بزرگوارم حضرت محمد (ص ) به من خبر دادند که فرزندم حسین در زمین کربلا در حالی که بی کس وتنها و تشنه باشد شهید خواهد شد هر کس او را یاری کند، مرا یاری کرده است و فرزند او حضرت قائم را یاری کرده است ، و هر کس ما را به زبان خود یاری نماید ، در روز قیامت در زمره ی ما خواهد بود .»


معنی سخن آن است که به یاری امام حسین (ع)، یاری امام زمان (عج)حاصل می شود .
پس می توان گفت قیام عاشورا آغاز راهی است که اکمال و اتمام آن در عصر ظهور وبه واسطه قیام حضرت مهدی (عج) به منصه ظهور خواهد رسید و در واقع این دو قیام با انگیزه و با اهدافی مشترک به وجود آمدند . 
در این نوشتار به یکی از ویژگی های مشترک یاران امام عاشورا و امام زمان (عج) پرداخته می شود .
خداجویی و معنویت گرایی ، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی از والاترین و زلالترین حالات آدمی است که پیشوایان الهی در بالاترین درجه ازاین مقام ، بوده اند.  در همین راستا ، خدا محوری و معنویت یاران امام حسین (ع)، در شب عاشورا جلوه ی خاصی به خود گرفت؛ به گونه ای که صدای عبادت و نیایش ونماز شب آنان در خیمه ها پیچیده بود .
خداجویی و توحید سر لوحه عقاید یاران مهدی (عج) نیز هست . آنان خدا را به شایستگی شناخته وهمه وجودشان ، غرق جلوه ی نور ایزدی است . چنانچه امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است :

«آنان مردانی هستند که گویا دلشان نور باران است ؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت ، دعا می کنند»

امیرالمومنین علی  (ع) نیز یاران مهدی (عج) را گنج هایی آکنده از معرفت خدا می داند. در همین باب ، قرآن کریم آمده است که هم خداوند آن ها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند؛ و این فضل خداست که به هر کس بخواهد و شایسته باشد می دهد .پس می توان دریافت، هر چه خوبی و زیبایی و فضیلت است در سیمای یاران امام عاشورا و امام زمان (عج) یافتنی است ومطالعه ی زندگی آنان تماشای شفاف ترین آینه ها و عالی ترین اسوه ها و سر مشق هاست .مرور این عظمت ها ، شناخت « صراط مستقیم رستگاری » است.به راستی که جوشش خون اباعبدالله الحسین (ع) واصحاب عاشورائیش محرک و زمینه ساز اصلی قیام جهانی مهدوی موعود است.                                                                    
 منابع:

شیوه های یاری قائم آل محمد(ص)،میرزا محمد باقر فقیه ایمانی،1388،عطر عترت،ص151.

شمیم،گزیده ای از مباحث درباره امام زمان(عج)،محققان مرکز مهدویت،تابستان 88،ص36.

حسین بن علی،جواد فاضل،زمستان85،مؤسسه انتشارات امام عصر،ص307.

 

 

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.