خداجویی ومعنویت گرایی در یاران امام حسین (ع) ویاران امام زمان (عج)
محققین:دانش پژوهان حوزه علمیه کوثر
خداجویی ومعنویت گرایی در یاران امام حسین (ع) ویاران امام زمان (عج)
قیام امام حسین (علیه السلام) ونهضت حضرت مهدی (عج)در برخی عناصر مشترک و در برخی شاخصه های دیگر متفاوت هستند .شیخ جعفر شوشتری در کتاب فوائد المشاهده روایت کرده که حضرت سید الشهید در کربلا به اصحاب خود فرمودند :
« هرکس مارا به جان خودش یاری نماید در درجات عالیه بهشت با ما خواهد بود . جد بزرگوارم حضرت محمد (ص ) به من خبر دادند که فرزندم حسین در زمین کربلا در حالی که بی کس وتنها و تشنه باشد شهید خواهد شد هر کس او را یاری کند، مرا یاری کرده است و فرزند او حضرت قائم را یاری کرده است ، و هر کس ما را به زبان خود یاری نماید ، در روز قیامت در زمره ی ما خواهد بود .»
معنی سخن آن است که به یاری امام حسین (ع)، یاری امام زمان (عج)حاصل می شود .
پس می توان گفت قیام عاشورا آغاز راهی است که اکمال و اتمام آن در عصر ظهور وبه واسطه قیام حضرت مهدی (عج) به منصه ظهور خواهد رسید و در واقع این دو قیام با انگیزه و با اهدافی مشترک به وجود آمدند .
در این نوشتار به یکی از ویژگی های مشترک یاران امام عاشورا و امام زمان (عج) پرداخته می شود .
خداجویی و معنویت گرایی ، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی از والاترین و زلالترین حالات آدمی است که پیشوایان الهی در بالاترین درجه ازاین مقام ، بوده اند. در همین راستا ، خدا محوری و معنویت یاران امام حسین (ع)، در شب عاشورا جلوه ی خاصی به خود گرفت؛ به گونه ای که صدای عبادت و نیایش ونماز شب آنان در خیمه ها پیچیده بود .
خداجویی و توحید سر لوحه عقاید یاران مهدی (عج) نیز هست . آنان خدا را به شایستگی شناخته وهمه وجودشان ، غرق جلوه ی نور ایزدی است . چنانچه امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است :
«آنان مردانی هستند که گویا دلشان نور باران است ؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت ، دعا می کنند»
امیرالمومنین علی (ع) نیز یاران مهدی (عج) را گنج هایی آکنده از معرفت خدا می داند. در همین باب ، قرآن کریم آمده است که هم خداوند آن ها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند؛ و این فضل خداست که به هر کس بخواهد و شایسته باشد می دهد .پس می توان دریافت، هر چه خوبی و زیبایی و فضیلت است در سیمای یاران امام عاشورا و امام زمان (عج) یافتنی است ومطالعه ی زندگی آنان تماشای شفاف ترین آینه ها و عالی ترین اسوه ها و سر مشق هاست .مرور این عظمت ها ، شناخت « صراط مستقیم رستگاری » است.به راستی که جوشش خون اباعبدالله الحسین (ع) واصحاب عاشورائیش محرک و زمینه ساز اصلی قیام جهانی مهدوی موعود است.
منابع:
شیوه های یاری قائم آل محمد(ص)،میرزا محمد باقر فقیه ایمانی،1388،عطر عترت،ص151.
شمیم،گزیده ای از مباحث درباره امام زمان(عج)،محققان مرکز مهدویت،تابستان 88،ص36.
حسین بن علی،جواد فاضل،زمستان85،مؤسسه انتشارات امام عصر،ص307.